Heeft u een Tozo-uitkering aangevraagd of aanvullende informatie gegeven via onze website? Bij het indienen van deze informatie ontvangt u per mail een ontvangstbevestiging. Als uw informatie niet compleet is, neemt een medewerker van de RSD vanaf 19 mei contact met u op!

Heeft u een vraag over de Tozo-regeling voor levensonderhoud of lening voor bedrijfskapitaal? Ga naar de pagina veelgestelde vragen over de Tozo-regeling en kijk of het antwoord op uw vraag er bij staat.

Veelgestelde vragen coronacrisis voor ondernemers

Toelichting op mail met aanvullende vragen Tozo-regeling

Waarom moet ik aanvullende informatie verstrekken in verband met een Tozo-uitkering levensonderhoud of Tozo-lening bedrijfskapitaal?

Omdat de RSD de Liemers zelfstandig ondernemers en ZZP’ers in deze coronacrisis snel van dienst wilde zijn, hebben wij niet gewacht op het officiële aanvraagformulier van het ministerie, maar hebben wij zelf een aanvraagformulier ontwikkeld. Inmiddels is het officiële aanvraagformulier van het ministerie gepubliceerd. Op dit formulier wordt een aantal vragen gesteld die niet op ons aanvraagformulier staan. Daarom hebben wij aanvullende informatie van u nodig.
Deze aanvullende vragen kunt u beantwoorden op het online vragenformulier. U kunt dit formulier met uw Digid invullen.

Wat wordt bedoeld met de meest recente jaarrekening?

Wij willen uw meest recente aanwezige jaarrekening ontvangen. Bij voorkeur de jaarrekening van 2019, maar als die nog niet beschikbaar is, kunt u ook de jaarrekening van 2018 (of 2017) aanleveren. Als het niet mogelijk is om een jaarrekening te laten zien, verzoeken wij u aan te geven wat daar de reden voor is. In het vragenformulier is hiervoor een ruimte aangegeven. In het formulier Aanvullende vragen Tozo-uitkering kunt u uw jaarrekening uploaden.

Ik heb geen jaarrekening, wat nu?

Om te kunnen beoordelen of u in aanmerking komt voor een Tozo-uitkering voor levensonderhoud of Tozo-lening bedrijfskapitaal hebben wij uw jaarrekening nodig. Als u niet beschikt over een jaarrekening, kunt u het volgende doen:

  • Upload uw meest recente winst- en verliesrekening én de meest recente aangifte inkomstenbelasting (IB).
  • Vermeld in het tekstvak bij de betreffende vraag dat u geen jaarrekening heeft.

Wat gebeurt er als ik de gevraagde meest recente jaarrekening niet aanlever?

Als u niet in staat bent de meest recente jaarrekening aan te leveren, vermeld dan de reden hiervan in het tekstvak bij de betreffende vraag. Wij verzoeken u dan wel de meest recente winst- en verliesrekening én de meest recente aangifte inkomstenbelasting in te leveren.

Wanneer u de jaarrekening niet wilt inleveren, dan wordt de Tozo-uitkering per direct en met terugwerkende kracht stopgezet. De eventueel al verstrekte uitkering wordt teruggevorderd.

Hoe kan ik mijn jaarrekening uploaden?

Ga naar het formulier Aanvullende vragen Tozo-uitkering en log in met uw Digid. Vul het formulier in. Bij de vraag ‘Wilt u de meest recente jaarrekening toevoegen.’ kunt u uw jaarrekening uploaden. Klik op Bestand kiezen en u kunt nu uw jaarrekening selecteren. Bevestig dit met Uploaden.

Waarom moet mijn partner mijn informatie bevestigen?

Heeft u een partner, dan moet de partner, ondanks dat het inkomen van uw partner buiten beschouwing wordt gelaten bij de Tozo-regeling, bevestigen op de hoogte te zijn van uw aanvraag en de aanvullende informatie die is gegeven. De reden hiervoor is dat u een uitkering aanvraagt, die is afgestemd op uw gezinssituatie. Als u samenwoont met een partner, wordt de uitkering ook aan u samen toegekend en uitgekeerd. Het bedrag voor een alleenstaande is ook lager dan voor een aanvrager met partner. Kijk op het overzicht van de normbedragen voor een Tozo uitkering.

Ik krijg zwart scherm als ik op de link DigiD klik

Mogelijk werkt u met een verouderde browser. Wij adviseren u een andere browser, zoals Google Chrome of Safari, te gebruiken. Probeert u daarna opnieuw in te loggen met uw DigiD.

Ik wil afzien van mijn aangevraagde Tozo-uitkering

Als u toch wilt afzien van de aangevraagde Tozo-uitkering, dan moet u het reeds ontvangen uitkeringsbedrag storneren/terugboeken én een mailbericht sturen naar UA@rsddeliemers.nl. In dit mailbericht geeft u aan dat u uw uitkering te wilt beëindigen. Vermeld in deze mail uw naam, BSN-nummer en geboortedatum en het bedrag dat u gaat terugstorten naar de RSD.

Heeft u wel een aanvraag gedaan, maar nog geen uitkering ontvangen of is uw aanvraag nog niet afgehandeld? Mail dan uw opzegging van de aanvraag voor een Tozo-uitkering naar TeamBBZ@rsddeliemers.nl. Uw mail wordt doorgezet worden naar desbetreffende klantmanager die bezig is met de verwerking van de aanvragen.